کد خبر : ۲۲۰۴۸۹ تاریخ خبر: ۱۳۹۵/۰۲/۳۱ ساعت ۰۶:۰۹

شبیه سازی تاریخی توسط حجت الاسلام آهنگران
برخی افراد یاد و خاطره «شبث بن ربعی» را در رنگ وارنگ شدن سیاسی زنده می کنند

شبث بهمراهی مختار ثقفی به خونخواهی سیدالشهداء در آمد سپس در کشته شدن مختار توسط زبیریان حضور داشت و پس از غلبه حجاج بن یوسف (فرمانروای مروانیان) بر زبیریان در کوفه او به مروانیان پیوست.

 برخی افراد یاد و خاطره «شبث بن ربعی» را در رنگ وارنگ شدن سیاسی زنده می کنند

حجت الاسلام "محمدعلی  آهنگران" فرزند مداح مشهور دزفولی "صادق آهنگران" در صفحه اینستاگرام خود با ارسال مطلبی در خصوص رنگ وارنگ شدن "شبث بن ربعی" به شبیه سازی تاریخی وقایع صدر اسلام با وضعیت برخی رجل سیاسی امروز پرداخت.
"شبث بن ربعی" از شخصیتهای عجیب تاریخ اسلام است . شبث در دوران جاهلیت فردی سرشناس به‌شمار می‌رفت. وی در زمان پیامبر اسلام مسلمان شد اما از صحابی وی نبود. گفته شده پس از مرگ پیامبر اسلام، مرتد گردید و موذن سجاح ( از جمله پیامبران خودخوانده) گردید و پس از آن دوباره جایگاه سابق خود در مسلمانان یافت. در عهد عثمان او را حامی خلیفه دانسته‌اند و یا اینکه گفته شده او از جمله شورشیان بر خلیفه بود و بدنبال آن از اقدام خود پشیمان شد.
سپس از صحابی امام علی علیه السلام  شد و در جنگها در سپاه علی بن ابیطالب نقش بسیار داشت اما در جنگ نهروان پا پس کشید و به خوارج پیوست اما در جنگ شرکت نکرد.
مورخین شیعه وی را در زمان خلافت کوتاه حسن بن علی علیه السلام از یاران سست عنصری بشمار می‌آورند که پس از صلح امام حسن بن علی به سمت معاویه رفت.
شبث در واقعه عاشورا از کسانی بود که به امام حسین علیه السلام نامه نوشتند و او را به کوفه دعوت کردند. اما او با روی کار آمدن عبیدالله زیاد در کوفه به سمت وی رفت و با مسلم بن عقیل دشمنی کرد. او که تا روز پنجم محرم از رفتن به کربلا طفره می‌رفت، مجبور به شرکت در واقعه کربلا شد، در روز عاشورا که فرمانده نیروهای پیاده لشکر دشمن ( شمر ابن ذالجوشن) بود، حسین بن علی در اولین سخنرانی خود از او و دیگر سران کوفه نام برد و نامه نوشتن و دعوتشان را یادآوری کرد.
وی در معرکه کربلا زیرکانه عمل کرد و از رویارویی مستقیم با امام حسین و یارانش پرهیز کرد تا جایگاه خود را در آینده به خطر نیندازد. از جمله اینکه پس از قتل مسلم بن عوسجه از شخصیت وی تمجید کرد.
او بعدها به همراهی مختار ثقفی به خونخواهی سیدالشهداء در آمد و رئیس پلیس مختار شد اما پس از اعزام ابراهیم پسر مالک به ستیز با شام از کسانی بود که با مختار رودررو شد اما بنا به تغییر اوضاع از کار خود منصرف شد.
مختار که به قلع و قمح قاتلین  امام حسین مشغول شد او را نیز تعقیب کرد که شبث به بصره نزد زبیریان فرار کرد و پس از آن در کشته شدن مختار توسط زبیریان حضور داشت. سپس با غلبه حجاج بن یوسف (فرمانروای مروانیان) بر زبیریان در کوفه او به مروانیان پیوست.
شبث سرانجام در سال هشتاد قمری با بیش از یک قرن عمر در کوفه مُرد.
من اعتقادی به شبیه سازی تاریخی ندارم اما برخی از افراد یاد و خاطره شبث بن ربعی را در رنگ وارنگ شدن سیاسی زنده می کنند.

حجت الاسلام محمدعلی آهنگران


"مظفر مقدم" در نقش "شبث بن ربعی" در سریال تلویزیونی مختارنامه

برچسب ها: مختارنامه مظفر مقدم محمدعلی آهنگران شبث بن ربعی مختار ثقفی